Wortels zijn gezond!

Wie veel wortels eet, heeft een verlaagd risico op
sterfte door hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit onderzoek waarop
Brian Buijsse in Wageningen promoveerde. Hij schrijft dit verlaagde
risico toe aan de stof bètacaroteen, die in wortels zit.

Wortels zijn
dus gezond, maar dat geldt voor alle soorten groente en fruit. Elke
soort groente en fruit bevat weer andere gezonde stoffen. Daarom is het
belangrijk gevarieerd te eten.

Brian Buijsse promoveerde aan de Wageningen
Universiteit op onderzoek waarin hij beschrijft dat de kans op sterfte
door hart- en vaatziekten verkleind wordt door bètacaroteen uit
wortels. Hij deed vergelijkend onderzoek bij een groep oudere mannen in
Zutphen en op Kreta.

Hart- en vaatziekten

Dat het eten van groenten en fruit het risico op hart- en
vaatziekten verlaagt, is al langer bekend. Welke stoffen in groente en
fruit hiervoor verantwoordelijk zijn, is nog altijd niet helemaal
duidelijk. Van kalium, voedingsvezel, foliumzuur, maar ook van
bioactieve stoffen zoals de carotenoïden en flavonoïden is bekend dat
ze gunstige effecten hebben op risicofactoren van hart- en vaatziekten.
Maar welke stoffen (of combinatie van stoffen) nu precies de
belangrijkste bijdrage leveren, is nog steeds onduidelijk.

Gevarieerd eten

Eerdere onderzoeken met bètacaroteen-supplementen lieten
geen positief effect zien op het risico op sterfte door hart- en
vaatziekten. Er werd bij rokers zelfs een verhoogd risico op longkanker
gevonden. Dat het positieve effect nu wel met wortels gevonden is, kan
te maken hebben met bijvoorbeeld andere stoffen die in wortels zitten
of met de dosering. Het blijft hoe dan ook belangrijk om gevarieerd
groente en fruit te eten. In de ene soort groente en fruit zitten
namelijk weer andere belangrijke stoffen dan in de andere.

bron: voedingscentrum 


Lees ook:Vezels goed voor het mannenhart !
Lees ook:Relatie van groente en fruit en chronische ziekten onderzocht
Lees ook:Groente en fruit gezond, ook voor rokers
Lees ook:Groene groente en diabetes
Lees ook:Chocolade toch gezond?

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door zirus op 12 december 2008 om 12:40

    Maar alle normale eten immers al gevarieerd, maw wat is de zin van dit onderzoek? We weten toch al dat veel groente en fruit eten gezond is. Dit voegt toch niets toe aan wat we al weten. Beter is het lijkt mij om je te concentreren op voedsel dat daadwerkelijk hart- en vaatproblemen veroorzaakt zoals te veel suiker en witmeelproducten eten of te veel geharde plantaardige vetten, met z’n transvetten. Daar worden mensen echt ziek van op langere termijn. We moeten meer natuurlijke vetten eten zoals kokosolie, rundvet, roomboter enz. daar slank je vanaf zonder calorien te tellen. En wat te denken van alle fabrieksmengels en dressings met conveermiddelen. Wel eens een conserveermiddel gegeten, niet te vertering toch?
    Makersdiet, dat is pas het echte gezonde voedsel. Automatisch afvallen zonder calorien te tellen.

  • Geplaatst door zirus op 12 december 2008 om 12:47

    Kanker wordt vooral bevorderd door koolhydraten en geharde plantaardige vetten. Beter is het om natuurlijke onbewerkte vetten te eten in de juiste verhouding van verzadigd, enkelvoudig onverzadigd en meervoudig onverzadigd.
    Het makersdiet, waar dit in vermeld staat, verminderd de kans op kanker en andere chronische ziekten wel, Er zijn zelfs mensen die genezen zijn van ziektes die medisch gezien ongeneeslijk zijn, zoals cvs, reuma, crohn en fybromyalgy e.d. ziekten.

Geef een reactie