Waarom moet je scheetjes laten van peulvruchten?

Peulvruchten of bonen zijn er in verschillende vormen. Bijvoorbeeld bruine bonen, erwten en linzen. Peulvruchten bevatten veel goede eigenschappen; ze bevatten eiwitten, vitamine B, zink  en vezelrijke koolhydraten. Je kunt ze ook als vleesvervanger eten. Maar peulvruchten bevatten koolhydraten die niet helemaal goed verteerd kunnen worden door onze dunne darm. Ondanks dat proberen onze darmbacteriën in de dikke darm toch in te werken op de onverteerbare koolhydraten en dat geeft gisting, hetgeen gasvorming tot gevolg heeft! En dan komen die onschuldige winden om de hoek kijken waar iedereen zich zo voor schaamt, maar o zo menselijk zijn.

Nu zijn er nog wel meer producten die extra gasvorming kunnen geven zoals bijv. koolzuur, ui en knoflook. Dit is per persoon verschillend. Vooral mensen die al darmklachten hebben, moeten hiermee vaak opletten. Het kan soms helpen om de peulvruchten goed te koken. De diëtist kan je  helpen bij maag- en darmklachten.  Aan de hand van bijv. een eetdagboek met een beschrijving van de klachten kan zowel de cliënt als de diëtist veel inzicht geven. De diëtist kan hierbij praktische tips geven.

MB/RS

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>