Tips voor Ramadan

Tajine

Het begint alweer snel: de Ramadan. De Ramadan begint op maandag 6 juni 2016, die dit jaar voor de meeste moslims duurt t/m dinsdag 5 juli 2016. Moslims eten en drinken in deze periode niet tussen zonsopgang en zonsondergang.

Vooral voor mensen met diabetes en medicatie is het opletten. Soms wordt meedoen met de Ramadan afgeraden omdat het de gezondheid teveel in gevaar zou kunnen brengen. Overleg met je praktijkondersteuner en diëtist wat je tijdens de ramadan het beste kunt doen met je voeding en medicatie. Hieronder volgen nog wat algemene tips.

Waardoor kunnen mensen aankomen tijdens de ramadan?

Als je meer eet dan je lichaam nodig heeft, dan kom je aan. Die regel gaat altijd op, ook tijdens de ramadan. Door de zomertijd zijn er tussen zonsondergang en zonsopgang maar een paar uurtjes om te eten. Het is makkelijk om in die korte periode te veel te eten. Méér dan je normaal gesproken verspreid over een dag zou gebruiken. Het feit dat je waarschijnlijk meer trek hebt, draagt hier ook aan bij. Verder zijn de traditionele gerechten en hapjes meestal vrij vet en zoet, dus ook calorierijk.

 

Krijg ik wel genoeg voedingsstoffen binnen tijdens de ramadan?

Dat hangt af van wat je precies eet. Als je vooral vette, gefrituurde of zoete gerechten en hapjes neemt, dan krijg je waarschijnlijk niet alles binnen wat je nodig hebt. Daarom is het belangrijk om te variëren, zodat je genoeg koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Zorg dat je voldoende afwisselt met de volgende producten:

  • Volkorenbrood of bruinbrood
  • Peulvruchten, zoals erwten, linzen en alle soorten bonen
  • Aardappelen
  • Zilvervliesrijst, volkorencouscous, bulgur of quinoa
  • Groente (zowel gekookt als rauw)
  • Fruit (het liefst vers, van gedroogd fruit eet je sneller teveel)
  • Vlees
  • Vis
  • Yoghurt en andere zuivelproducten (bij voorkeur de magere of halfvolle varianten, kwark vult goed vanwege de hoeveelheid eiwitten)
  • Olie bevat de gezonde onverzadigde vetten, maar blijft puur vet, let dus op de hoeveelheid. (reken 1,5 eetlepel per persoon )

Waarom krijg ik snel last van buikpijn tijdens de ramadan?

Het zou kunnen dat je last hebt van buikpijn omdat je in te korte tijd te veel en/of te snel eet. Bovendien is het zo dat de maag en darmen de hele dag rusten; gerechten kunnen zwaar vallen als je na uren ineens weer iets eet. Een tip: neem niet te veel gefrituurde en vette gerechten. Ook daarmee voorkom je maag- en darmklachten.

Hoe stel ik de trek zo lang mogelijk uit?

Zorg voor een stevige basis met vezelrijke producten, zoals volkorenbrood of bruinbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, groente en fruit. Vezelrijk voedsel geeft je veel langer een voldaan gevoel dan bijvoorbeeld witbrood, witte couscous en witte rijst. Je hebt maar een korte periode om te eten. Veel korter dan de periode waarin je niet mag eten. Als je in die paar uurtjes vooral vezelrijke producten kiest, dan blijft de trek langer weg.

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>