Is groente uit blik en diepvries even gezond als verse?

Ja. Groente uit blik of pot en diepvriesgroente bevat ongeveer evenveel voedingsstoffen als verse groente.
Een nadeel van groenten uit blik of pot is dat er extra zout aan is toegevoegd.
Groente à la crème is een minder gezonde keus, omdat er vet aan is toegevoegd.

 

Groente levert belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen en voedingsvezels. In groente zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. Afhankelijk van het ras, het seizoen en bodem, bemesting en klimaat kunnen de gehaltes voedingsstoffen variëren.

In groente zitten bovendien veel bioactieve stoffen, zoals carotenoïden, die een gezondheidsbevorderend effect hebben.

Er is niet één groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien. Variëren met groente is de beste manier om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Vitaminepillen kunnen groente nooit helemaal vervangen, omdat daar bijvoorbeeld geen vezels of de goede combinatie van bioactieve stoffen in zitten.

Bereiden
Was vuil en stof van de groente af. De manier waarop groente wordt bereid heeft invloed op hoeveel voedingsstoffen het lichaam eruit opneemt. Wissel rauwkost en bereide groente af. Dan krijg je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen.

Voorgesneden groente kan minder vitamine C bevatten dan ongesneden groente. Bij het schillen en snijden gaat vitamine C verloren. De celstructuur raakt beschadigd en vitamine C verdwijnt onder invloed van zuurstof. Bij groene groente komt het enzym ascorbase vrij, dat vitamine C afbreekt. Het verlies van vitamine C blijft beperkt als de voorgesneden groente luchtdicht is ingepakt.

Koken
Groente verliest tussen de 20 en 50% van de vitamines als het wordt gekookt. Kook groente niet langer dan noodzakelijk en kook het in weinig water. Ook kun je groente blancheren of stomen. Door te stomen blijft er meer smaak en vitamine Behouden. Zo blijven de meeste vitamines behouden. Het is aan te raden groente uit blik of pot kort te verwarmen tot het kookpunt.

Het is aan te raden diepgevroren groente met weinig water volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking te koken.

Bewaren
Het is aan te raden verse groente niet langer dan 2 tot 5 dagen te bewaren. Dan blijven alle voedingsstoffen behouden. Eet voorgesneden groenten bij voorkeur op dezelfde dag.

De samenstelling van groente verandert al een paar uur na de oogst. De smaak en structuur gaan achteruit. Hoe snel de kwaliteit van groente achteruit gaat, hangt af van de soort groente. Als het niet lukt om groente snel op te eten, is invriezen, drogen of inleggen in zuur een optie om groente langer te bewaren.

Bron: http://www.voedingscentrum.nl

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>