Verkoudheid, is er iets tegen te doen?

Verkoudheid is een vervelend, veelvoorkomend probleem. Volwassenen hebben er gemiddeld twee tot vier keer per jaar last van. Het is dan ook de meest voorkomende acute ziekte. Toch is er nog geen medicijn om verkoudheid te genezen.

Wat wel bekend is, is dat verkoudheid in verband staat met een verzwakt afweersysteem. Bij een verzwakt afweersysteem is de kans dan ook groter op het krijgen van virussen en infecties. De beste manier om dit te voorkomen is dus het versterken van het afweersysteem. Maar hoe kan je deze versterken? Eén van de manieren is regelmatige lichaamsbeweging. Je afweersysteem wordt op die manier sterker en de stofwisseling van het lichaam wordt beter. Beweeg dus elke dag! Bij voldoende beweging hoort ook voldoende rust. Genoeg slapen is van groot belang en probeer minimaal acht uur per nacht te halen.

Maar het allerbelangrijkste: een goede voeding. Zorg dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt en eet regelmatig en gebalanceerd. Onder andere mineralen zijn van groot belang. Zoals zink en selenium. Deze voedingsstoffen zouden een positieve werking hebben op het versterken van het afweersysteem. Zink en selenium komen zowel in dierlijke als plantaardige producten voor. Eet daarnaast voldoende groenten en fruit voor de nodige vitamines.

N.B. deze tips dragen bij aan het versterken van het afweersysteem en zijn dus geen garantie voor genezing van verkoudheid. Zoals eerder genoemd is er nog geen medicijn tegen verkoudheid. Zorg dus goed voor jezelf en luister naar het lichaam. Hier een beetje hulp bij nodig? Vraag het aan de diëtist.

(AH)

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>