Eiwitshakes wel of niet nodig voor een sporter?

Shakes verrijkt met eiwitten worden in de sporterswereld veel gebruikt. Maar wat is nu eigenlijk een eiwit en hoeveel heb je er precies van nodig?

Eiwitten komen als bouwstoffen voor in alle cellen en weefsels van het lichaam zoals in bot, spieren, bloed en in je centraal zenuwstelsel. Daarnaast hebben eiwitten tal van andere belangrijke functies; ze helpen mee bij het transporteren van voedingstoffen door je lichaam en spelen een rol bij de verschillende enzymen en hormonen. Bovendien zijn eiwitten ook nog een energiebron waarbij 1 gram eiwit 4 kcal oplevert. Het lichaam heeft eiwitten die uit keten aminozuren bestaan dus hard nodig.

Maar hoeveel heb je er nu van nodig?

Een gezond volwassen persoon heeft in principe aan 0,8 gram eiwit per kilogram gewicht per dag  genoeg. Bij sporters (bijvoorbeeld bodybuilders, sprinters en gewichtheffers) waarbij het ontwikkelen van de spieren belangrijk is ligt de behoefte hoger.  Dit komt door een verhoogde  opbouw en afbraak van lichaamseiwit de zogenaamde eiwitstofwisseling.  Voor krachtsporters ligt dit tussen de 1,7 en 1,8 gram per kg gewicht per dag en voor duursporters ligt het aantal benodigde eiwitten tussen de 1,2 gram en 1,4 gram per kilogram gewicht per dag. Voor een duursporter van 75 kilogram zou dit een hoeveelheid van +/-127,5 gram eiwit per dag  betekenen. Alle eiwitten die je meer gebruikt dan dat je lichaam nodig heeft,  worden weer afgebroken door de nieren en uitgeplast.

In Nederland ligt de gemiddelde eiwitinname boven de benodigde behoefte, namelijk rond de 1 gram per kilogram gewicht per dag. Bij sporters is deze inname nog hoger omdat ze over het algemeen gezien nog meer energie tot zich nemen dan een gemiddeld persoon en hierdoor ook meer eiwitten binnen krijgen. Daarnaast geldt voor zowel sporters als niet-sporters dat de energie afkomstig uit  eiwitten niet meer dan 25% zou moeten  uitmaken van hun volledige energiebehoefte. Uit bovenstaande kan men afleiden dat gezonde eiwitrijke voeding volstaat voor zowel de niet sporter als de (top)sporter.

Hoe zit het nu met eiwitshakes?

In eiwitshakes voor (top)sporters zitten al snel 80 gram eiwitten per 100 gram shakepoeder. Dit zou betekenen dat de sporter bij een aangegeven dosering van 3 maal daags 35 gram een eiwit intake van 85 gram boven op de eiwitten uit zijn normale voeding zou binnen krijgen. Bij de sporter van 75 kg met een eiwitbehoefte van 127,5 gram per dag zou dit al meer dan de helft van zijn dagelijkse behoefte zijn.  Eiwitshakes bedoeld om sporters te voorzien van eiwitten streven door deze hoeveelheden echter hun doel voorbij.

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>