Voeding van invloed op maculadegeneratie

Gezonde voeding kan maculadegeneratie helpen tegen gaan. Wie een gezond gewicht, een goed cholesterolgehalte en een gezonde bloeddruk heeft, heeft minder risico op maculadegeneratie. Bij mensen die last hebben van deze oogaandoening, gaat bij een gezonde voeding het zicht minder snel achteruit. Daarnaast helpen luteïne en zeaxanthine, vis, zink, vitamine C, E en bètacaroteen de ogen in goede conditie te houden.

 

 

 

Fruit en groenten
Bepaalde fruit- en groentesoorten bevatten relatief veel luteïne en zeaxanthine. Groentesoorten zoals paprika en groene bladgroentes (bijv. spinazie, boerenkool, andijvie, veldsla, kropsla), maar ook broccoli, avocado, courgette, sperziebonen, spruitjes, wortel zijn rijk aan luteïne en zeaxanthine. Fruitsoorten die rijk zijn aan luteïne en zeaxanthine zijn kaki’s, sinaasappels, nectarines, bramen, frambozen, blauwe bessen, kiwi’s, goji-bes. Er is nog geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld. Verder bevatten eieren ook vrij veel luteïne en zeaxanthine.
Vis
Voor iedereen is het goed om minimaal twee keer per week vette vis te eten, zoals zalm, makreel, haring. Vis is niet alleen goed voor uw hart-en bloedvaten, maar ook voor uw ogen en kan maculadegeneratie helpen tegengaan.

Zink

Zink zit vooral in vis, volkoren graanproducten (volkoren brood, zilvervliesrijst) en peulvruchten (bruine bonen, kidney bonen, linzen).

Vitamine C
Vitamine C zit volop in groenten en fruit. Het advies is om minimaal 200 gram groenten en 2-3 stuks fruit per dag te eten.

Vitamine E
Vitamine E, is een vetoplosbare vitamine en o.a. een antioxidant: het beschermt de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken.

Bèta-caroteen
Bèta-caroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het zorgt, net als vitamine A, voor een goede weerstand en is o.a. erg belangrijk voor het gezichtsvermogen. Er zijn aanwijzingen dat bèta-caroteen anti-oxidatieve eigenschappen heeft en de lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen.

 

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>