Eiwitshake echt nodig bij sporten?

Er zijn veel mensen die denken dat ze na het het sporten veel eiwitten moeten eten. Meestal is dat in de vorm van een eiwitshake of eiwitrijke reep. Vaak zit er zo`n 20 g eiwit in, vergelijkbaar met een biefstuk, kipfilet of een grote beker kwark. Voor de echte fanatieke sporters zoals marathonlopers of bij krachtsport zoals professionele bodybuilders kan het handig zijn om zulke preparaten te gebruiken, maar voor de recreatieve sporter is het niet nodig. Als recreatieve sporter heb je 0,8-1,0 g eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Maar onze voeding bevat over het algemeen al veel eiwitten. Er zitten eigenlijk overal eiwitten in, maar met name in zuivel, kaas, vlees en vleesvervangers. Teveel eiwit is trouwens ook niet goed; dit is een belasting voor je nieren en in eiwitten zitten net zo goed calorieën.

Uit onderzoek blijkt dat mannen tussen 19 en 30 jaar gemiddeld 95 gram per dag consumeren en vrouwen gemiddeld 68 gram. Voor de meeste sporters is dat dus ruim voldoende. Je hebt dan geen (dure) eiwitshakes nodig. Het is wel goed om meteen na het sporten een eiwitrijk tussendoortje te nemen zoals een bakje kwark, een gekookt ei, een glas (chocolade)melk of wat plakjes magere vleeswaren (b.v. kipfilet) of een handje noten. Een ander nadeel van de meeste eiwitshakes is dat er naast eiwitten vaak geen andere belangrijke voedingsstoffen in zitten, deze zitten wel in de `natuurlijke`eiwitrijke producten.

Maar voor mensen die (een dag) weinig eiwitten binnenkrijgen kan het een goede aanvulling zijn. Ook voor mensen die niet zoveel trek hebben na het sporten kan een shake een uitkomst zijn.

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>