Voeding en acne – Deel 2

Voeding die acne helpt voorkomen en bestrijden
Vitamine A: “Vitamine A helpt de huidcyclus te reguleren, zodat eiwit en talg niet vast komen te zitten onder de huid,” aldus Marmur. “Het is het hoofdingrediënt van Accutane, een medicijn tegen acne. Goede voedingsbronnen van vitamine A zijn visolie, zalm, wortelen, spinazie en broccoli. Te veel vitamine A kan echter schadelijke bijwerkingen opleveren. Beperk je dagelijkse doses tot 10.000 IE en slik het nooit als je zwanger bent of borstvoeding geeft.”

Zink:
Er bestaat wat bewijs dat mensen met acne een lager dan gebruikelijk peil van het mineraal zink hebben. Het lijkt erop dat zink helpt acne te voorkomen door een onvriendelijke omgeving voor de groei van de P. acnes bacterie te creëren. Het helpt ook de geïrriteerde huid te kalmeren bij acne-uitbarstingen. Zink zit in kalkoen, amandelen, Braziliaanse noten en tarwekiemen.

Vitamine E en C: De antioxidanten vitamine E en C hebben een kalmerend effect op de huid. “En er wordt van gedacht dat ze met elkaar samenwerken en elkaar versterken,” zegt Marmur. Bronnen van vitamine C zijn onder andere sinaasappels, citroenen, grapefruits, papaja’s en tomaten. Vitamine E krijg je binnen door zoete aardappelen, noten, olijfolie, zonnebloemzaden, avocado’s en broccoli.

Selenium: Het mineraal selenium bevat antioxidanten die de huid beschermen tegen de schade die vrije radicalen aanrichten. Uit één studie kwam naar voren dat selenium, samen met vitamine E, acne zou doen minderen. Voedingsbronnen van selenium zijn tarwekiemen, tonijn, zalm, knoflook, Braziliaanse noten, eieren en bruine rijst.

Omega-3 vetzuren: Omega-3 vetzuren verhinderen bepaalde moleculen die leiden tot ontstekingen en huidproblemen. Ze ondersteunen ook een gezonde omzet van huidcellen, wat acne binnen de perken houdt. De gezonde omega-3 vetzuren kun je vinden in vette vis zoals zalm en sardines, walnoten, lijnzaadolie, zonnebloemzaden en amandelen.

Water:
“Velen van ons nuttigen hun ochtendkoffie en drinken vervolgens slechts twee drankjes gedurende de dag en avond,” vertelt Marmur. “Water hydrateert het lichaam en zorgt voor een gevulde, gezonde huid. Adequate hydratatie helpt afvalstoffen af te voeren die huidproblemen veroorzaken. Het is ook essentieel voor het metabolisme van de huid en regeneratie.” Te veel water is echter ook niet goed volgens de huidexpert. Dat verdunt slechts het bloed met alle gevolgen nadien. Ze beveelt vijf tot acht glazen water per dag aan. Atleten moeten, uiteraard, meer moeten drinken.

Te vermijden voeding als je acne hebt
Al bestaat er geen hard bewijs van een relatie tussen voeding en acne, zijn er wel enkele studies die de rol van twee voedingsgroepen bij het voordoen van huidproblemen onderschrijven, namelijk zuivel en enkelvoudige koolhydraten.

Zuivel
Volgens een onderzoek uitgevoerd door de George Washington Universitity Medical Center, kan koemelk bij sommige mensen uitbarstingen uitlokken of verergeren. De boosdoener, hormonen die de groei van koeien stimuleren.
Door een serie van interacties kunnen de hormonen in zuivelproducten het peil van mannelijke hormonen genaamd androgenen doen stijgen. Androgenen verhogen de talgproductie, wat leidt tot acne.

Enkelvoudige koolhydraten (zoetwaren, suikers)
Voedingsproducten met een hoge glycemische index lijken bij sommige mensen acne uitbarstingen te veroorzaken. Enkelvoudige koolhydraten zorgen voor een snelle stijging van het bloedglucosegehalte gevolgd door een snelle daling. Een hoog bloedglucose gehalte leidt vervolgens tot een serie van reacties waardoor het androgeenpeil stijgt. Dit stimuleert de talgproductie waardoor poriën verstopt raken. Enkelvoudige koolhydraten vind je onder andere in wit brood, suikerrijke drankjes en snacks zoals chips.

Voedingsdagboek
Volgens Marmur kun je, even los van wetenschappelijk onderzoek, nog altijd het beste zelf onderzoeken wat de ware relatie is tussen je dieet en huidproblemen. “Om dit uit te vinden, is het raadzaam een maand een voedingsdagboek bij te houden. Lees het na en markeer de ergste uitbarstingen. Bekijk wat je 72 uur daarvoor hebt gegeten en kijk of er zich een patroon voordoet.”

Bron: Dokterdokter.nl

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>