Onverzadigde vetten: omega 3 en 6

Onverzadigde vetten spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetzuren helpen namelijk mee om het cholesterolgehalte van het bloed gezond te houden. Ook zijn ze nodig voor de opbouw van cellen in het lichaam. Het is daarom belangrijk om te kiezen voor producten met vooral onverzadigde vetzuren.

Omega-3 en Omega-6
Sommige onverzadigde vetten zijn essentieel. Dat betekent dat het lichaam ze niet zelf kan maken. Je moet ze uit de voeding halen. Voorbeelden zijn linolzuur (Omega-6)en linoleenzuur (Omega-3). Linolzuur en linoleenzuur zitten vooral in margarine en halvarine in kuipjes en in vloeibare margarine. 

Wil je gezond eten? Kies dan voor producten met veel onverzadigde vetten zoals:

  • plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie, arachideolie en maïskiemolie;
  • producten gemaakt van plantaardige olie, zoals kuipjes margarine, halvarine, vloeibare bak- en braadproducten, vloeibaar frituurvet, mayonaise en fritessaus;
  • vette vis, zoals zalm, haring en makreel;
  • noten en pinda’s.

Wil je op je gewicht letten, kies dan de producten met minder vet zoals halvarine en fritessaus en wissel vette vis af met minder vette soorten. Je zou i.p.v. een portie vlees ook 40 gram noten kunnen nemen, of wat noten door de salade of in de yoghurt. Kies bij voorkeur voor de ongezouten noten, ongeveer 2 eetlepels per dag.

Bron:http://www.voorlichtingmvo.nl

(MB)

 

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>