- Home
- Gezondheid
- Probiotica
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er genen geïdentificeerd die verantwoordelijk zijn voor het positieve effect van bacteriën op de menselijke gezondheid. Dit is gevonden in een onderzoek van TI Food and Nutrition, uitgevoerd door NIZO food research, TNO, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en Wageningen Universiteit en Research Centum.
In het onderzoek is een belangrijke immuuncel uit het bloed van gezonde proefpersonen in contact gebracht met verschillende typen van het probiotica Lactobacillus plantarum. Verschillende type van deze melkzuurbacteriën hadden verschillende effecten op de cellen van het immuunsysteem. Sommige bacteriën stimuleerden het immuunsysteem. Anderen zorgen ervoor dat de cellen het immuunsyteem beter reguleerde.
Specifiek genen stellen probiotica dus in staat om cellen van het immuunsysteem op een positieve manier te beïnvloeden, door stimulatie of door betere regulatie. Deze interessante ontdekking maakt het voor bedrijven makkelijker om goedwerkende probiotica te vervaardigen.
bron: TIFN
(CB)
Lees ook:Duidelijk effect van probiotica in darm van de gezonde mens
Lees ook:Probiotica: zin of onzin?
Lees ook:Probiotica is toch de oorzaak van de sterfgevallen
Lees ook:Probiotica kunnen eczeem bij kind voorkomen
Lees ook:Mondgezondheid nieuw aandachtsgebied van probiotica
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Ik heb het stukje driemaal gelezen maar het is me niet duidelijk wat de strekking is, laat staan hoe ik het moet plaatsen in de wereld van de diëtetiek.
ach is dat nou zo boeiend er zijn leukere stukjes zat op deze site
zal me er maar niet druk om maken hoor MetaBool
1 augustus 2010 om 16:29
Je hebt ergens wel gelijk, Merijn, er staan af en toe ook wel leuke stukjes. Echter, ik blijf me erover verbazen dat zich nadrukkelijk als HBO-opgeleid presenterende professionals zoveel rijp en groen klakkeloos kopiëren op een blog waar je meer professionaliteit zou mogen verwachten. Ze geven er in ieder geval weinig blijk van zelf alles lezen wat ze kopiëren. En wat is er mis met eigen inbreng? Sinds de dames van zuster-blog gezondheid.blog.nl kritiek in die richting ter harte genomen hebben is die blog een stuk lezenswaardiger. Dat ik me hier nog steeds manifesteer geeft aan dat ik de moed wat dat betreft nog niet heb verloren.