Dieet bepaalt of genen hun werk doen

Studies naar gezonde voeding zouden rekening moeten houden met de genetische aanleg van de proefpersonen. Dit stelt Edith Feskens, hoogleraar Voeding en metabool syndroom.
 

Hoogleraar Feskens aan Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, en haar team onderzochten bij 3500 mensen de relatie tussen het cholesterolgehalte in het bloed en drie varianten van het FADS-gen – een gen betrokken bij het vetmetabolisme.

De relatie tussen het gen en de cholesterolgehalte kon alleen worden aangetoond indien de proefpersonen een dieet aten rijk aan omega-3 en -6 vetzuren. Bij een dieet rijk aan die vetzuren bleek dat de proefpersonen met één bepaalde variant van het FADS-gen baat heeft bij zo’n vetzuurrijk dieet; zij hadden een verlaagd cholesterol. Mensen met de andere varianten bleken ongevoelig te zijn voor het cholesterolverlagend effect van omega-3 en -6 vetzuren. De voedingmiddelen moeten dus eerst gegeten worden, wil het gen zijn werk doen.

Het is bekend dat onverzadigde vetzuren zoals omega-3 en -6 vetzuren gezond zijn voor hart- en bloedvaten. Deze vetzuren komen onder meer voor in vis en plantaardige olie en hebben een cholesterolverlagend effect. ‘Toch lijkt goede voeding niet altijd te werken en zijn onderzoeksresultaten soms wat tegenstrijdig’, zegt Feskens. ‘Dit komt waarschijnlijk doordat onderzoekers nog te weinig rekening houden met de genetische gevoeligheid van de proefpersonen.’

De invloed van het FADS-gen op het cholesterolverlagend effect van omega-3 en -6 vetzuren betekent niet dat sommige mensen de vis maar moeten laten staan.  Naast de FADS genen ‘hebben we heel veel genen die een rol spelen in het vetmetabolisme’, legt de hoogleraar uit. ‘Mensen die niet de goede FADS-variant hebben bezitten mogelijk andere genen die zorgen voor een cholesterolverlagend effect van onverzadigde vetzuren.’ Volgens Feskens zijn ‘sommige mensen meer gebaat bij goede voeding dan andere, maar je hebt altijd kansen, ook al zijn je genen misschien niet optimaal.’

Naast dit onderzoek zijn er ook onderzoeken naar bijv. het effect van blauwe bessen op de gezondheid, die aantonen dat mensen met bepaalde genen, hier meer baat bij hebben dan anderen.

bron: Wageningen UR

(CB)


Lees ook:Bescherming tegen diabetes type 2 door omega 3 vetzuren
Lees ook:Omega 3 vetzuren goed bij diabetespatiënten met een hartinfarct
Lees ook:Bij diabetes: omega 3 vetten ter preventie hart,- en vaatziekten
Lees ook:Welk deel hartpatiënten gebaat bij omega-3-vetzuren?
Lees ook:‘Dik zijn’ lang niet zo slecht

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Jerky op 2 juli 2010 om 11:09

    Interesant artikel, goed om te lezen dat er inderdaad meer rekening gehouden dient te worden met de genen. Ik vind dit al veel langer.

  • Geplaatst door zirus op 2 juli 2011 om 22:52

    Regeneratie kan plaats vinden als je gewoon zeer gevarieerd en gezond voedsel eet. Bij eenzijdig voedsel krijg je een tekort aan stoffen, waardoor de genen niet meer compleet kunnen worden gemaakt.
    Gemiddeld gebruiken we maar 150 van de 4000 soorten planten die beschikbaar zijn.
    Het kan generaties duren voordat de genetische gevoeligheden minder wordt.

Geef een reactie