Rauwe groente ter voorkoming van beroerte?

Het eten van bijna drie ons rauwe groente en fruit per dag vermindert het risico op het krijgen van een beroerte met ruim een derde.

Als de groenten worden gekookt of het fruit wordt bewerkt, is er geen positief effect op het voorkomen van beroertes. Dat blijkt uit een promotieonderzoek van Linda Oude Griep van de Wageningen University.

Oude Griep deed haar onderzoek op basis van gegevens die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft verzameld.

Tien jaar lang werden ruim 20.000 mannen en vrouwen gevolgd. Een deel van hen at dagelijks veel ongekookte groente en vers fruit. Ze heeft niet onderzocht of bepaalde groentes beter zijn om te eten of niet.

Dit onderzoek heeft specifiek gekeken naar het effect op een beroerte. Dit wil niet zeggen dat je beter geen gekookte groente kan eten. Sommige voedingsstoffen worden namenlijk beter opgenomen als ze gekookt zijn. Als je twee stuks fruit eet en bij de warme maaltijd zowel gekookte als rauwe groente, kom je aan 300 gram rauwe groente en fruit per dag en 100 gram gekookte groente.

bron: www.nu.nl


Lees ook:Rauwe groente tegen beroerte
Lees ook:Witte groente en fruit verminderen mogelijk kans op beroerte
Lees ook:Groente rauw of gekookt?
Lees ook:Raw-foodisme (enkel rauw eten) niet gezond
Lees ook:Minder kans op beroerte door vitamine C

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Maertens op 3 maart 2010 om 14:47

    Bekijk de mensen die rawfood aanbevelen. Ze stralen.
    Dierlijke produkten zijn de grootste oorzaak van klimaatopwarming (meer dan alle transporten samen), oorzaak van de meeste westerse ziektes, oorzaak van de meeste doden wereldwijd, oorzaak van verspilling, oorzaak van grond en watervervuiling, honger enz enz…
    Als we de voeding zouden eten waarvoor een mens is ontwikkeld zouden de mens er alleen maar baat bij hebben. Liever nog rauw of indien het echt moet opwarmen tot max 40° (dat kan ook nog). Dan blijven alle goeie stoffen levend.
    Stop een appel in de grond en je hebt kans dat er nieuw leven ontstaat, stop een doos cornflakes in de grond en er zal niet veel meer overblijven.
    Dus wetenschappers, het werd tijd dat jullie eindelijk eens wakker worden! PlantAARDIGe voeding is de enige oplossing voor de mens.

Geef een reactie