- Home
- Gezondheid
- Pindakaas goed voor het hart?
Pindakaas zou goed zijn voor het hart. Dat moet blijken uit een studie van Harvard Medical School gepubliceerd in het vakblad Journal of Nutrition. De wetenschappers volgden ruim 6.000 vrouwen met diabetes type 2 gedurende 12 jaar. Bij vrouwen die bij aanvang van de studie geen hart- en vaatproblemen hadden, en die vijf of meer keren per week noten aten of pindakaas gebruikten, kwamen tot 40% hart- en vaataandoeningen voor dan bij de vrouwen die zelden of nooit noten/pindakaas aten. Zij hadden lagere gehaltes van de ‘slechte’ LDL-cholesterol, de ‘goede’ HDL-cholesterol bleef ongewijzigd.
Noten bevatten veel onverzadigde vetten die als gezond worden bestempeld. Pindakaas is qua vetsamenstelling enigszins te vergelijken met olijfolie.
Maar het blijft hoe dan ook vet. Het zou voorbarig zijn om op basis van deze studie een hogere consumptie van noten aan te bevelen, temeer daar de studie geen onderscheid maakt tussen de verschillende types van noten.
Bron: gezondheid.be
Lees ook:eerder astma door pindakaas
Lees ook:Noten en gedroogde zuidvruchten gezond of dikmakers?
Lees ook:Het ene vet is het andere niet
Lees ook:Cholesterol: de slechte reputatie van het ei is ongegrond
Lees ook:Pinda’s tegen hartaanval?
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Weer dat ongegronde gezeur over vet… We leggen de bevindingen van een gerenommeerde universiteit naast ons neer en hechten meer waarde aan het door Unilever gesubsidieerde diëtistenclubje dat ons kennelijk allemaal wil opzadelen met diabetes. Volg dus de adviezen van het VC op en doe vruchtenhagel op dat schrapje margarine op je boterham…
|
Vervolgens zijn pinda’s geen noten maar peulvruchten. Het item dateert overigens al van juni.
Nou, de pindakaas gaat er hard doorheen hoor, hier in huis en ook de noten moet ik regelmatig aanvullen. Ik ben er zeker van dat dit goede keuzes zijn!
7 november 2009 om 17:57
Volgens mij ben jij helemaal niet zo slecht bezig, Laila!
7 november 2009 om 22:02
Volgens mij ook niet! Ik wil binnenkort beginnen met het dieet van Y. Lemmers. Ik zit er enorm tegenaan te hikken, moet heel veel aanpassen, dus ik moet het goed voorbereiden. Wel spannend!
8 november 2009 om 5:25
Natuurlijk moet je het een en ander aanpassen maar ik durf rustig te beweren dat je meer krijgt dan dat je inlevert met Yvonne Lemmers’ methode. Veel meer en dan bedoel ik uiteraard geen gewicht.