Dieettips tijdens Pesach

A.s. Vrijdag begint het Joodse Pasen. Tijdens dit feest mag men 8 dagen geen brood, pasta, rijst, crackers e.d. eten. Als vervanger voor brood kan men matzes eten. Maar hoe zit dat nu met de calorieën en de koolhydraten?
Hieronder heb ik een aantal matzes voor u op een rijtje gezet en als u verder leest, een aantal praktische tips.

 

 

  • Klap de matse dubbel, zodat je minder beleg nodig hebt.
  • Een ongerezen paasbroodje is een goede variatie.
  • Ze zijn voedzaam en je hebt minder beleg nodig.
  • Als beleg kun je nemen: jam, geraspte kaas, light smeerkaas, fromage frais 0%, Hüttenkäse (5%), magere vleeswaren of mager aangemaakte tonijn, zalm,- eier- of avocadosalade.
  • Salades kun je aanmaken met: mayonaise light en eventueel vermengd met wat magere yoghurt.
  • Wees matig met roomboter of margarine op de matzes. Bij smeerbaar beleg is het niet nodig.
  • Bij de warme maaltijd kun je de gewone hoeveelheden aanhouden. Tevens mag een mager voorafje (stukje gefilte fish) en een kopje magere soep. Als nagerecht mag je bijvoorbeeld 1-2 gremsjelies nemen.
  • Je kun bij de lunch ook een salade met 100-150 gram vis of kip eten.
  • Als koolhydraat component kun je aardappelen nemen in verschillende variaties, zoals gekookt, gepoft, gepureerd, uit de oven.
  • Als ontbijt kun je ook een schaaltje magere of halfvolle yoghurt met wat vers fruit erin en eventueel wat stukjes nootjes nemen.
  • In plaats van suiker, kunt u in bepaalde gevallen ook Natrena zoetstof (poeder of vloeistof) gebruiken.

Wij wensen u een koshere pesach!

(RS)

 

 

 

 

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>