Aan de Universiteit van Wageningen en Leiden hebben ze onderzocht of omega-3-vetzuren een beschermende rol heeft op hart- en vaataandoeningen bij mensen die een hartaanval hebben gehad.
Aan dit onderzoek deden bijna vijfduizend mensen mee die een hartaaval hebben gehad. De leeftijd varieerde tussen 60 en 80 jaar.
De proefpersonen werden in vier groepen verdeeld.
Uit de follow-up periode bleek dat deze extra dosis omega-3-vetzruen geen extra bescherming bood tegen nieuwe hart- en vaataandoeningen.
Echter, bij de proefpersonen die een hartaanval hadden gehad en ook diabetes hebben, bleek de extra inname van visvetzuren het risico op dodelijke hartinfarcten met 50 procent te verminderen. Alfa-linoleenzuur (ALA), het plantaardige omega-3-vetzuur, verminderde de kans op hart- en vaatziekten bij vrouwen en verminderde het risico op ernstige hartitmestoornissen bij hartpatiënten met diabetes.
bron: New England Journal of Medicine en Leids Universitair Medisch Centrum
(CB)
Lees ook:Bij diabetes: omega 3 vetten ter preventie hart,- en vaatziekten
Lees ook:Omega 3 vetzuren goed bij diabetespatiënten met een hartinfarct
Lees ook:Omega-3-vetzuren halveren het risico op jeugddiabetes
Lees ook:Bescherming tegen diabetes type 2 door omega 3 vetzuren
Lees ook:Minder borstkanker met omega-3 vetzuren?
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Wel een beetje eenzijdig bekeken. Maar ja, daar ben je onderzoeker voor. Je bekijkt iets en alle andere invloeden vergeten we even.
Het zijn vooral de transvetzuren en de geoxideerde meervoudig onverzadigde vetzuren (oxidanten) die het in onze aderen verpesten en de kans op hartziekten doen vergroten, omdat dit onnatuurlijke stoffen zijn die de cel-energie aantasten, aderen beschadigen en daarom kanker kunnen veroorzaken. Zie ook makersdiet.nl.
Deze ontstaan vooral bij verhitten en harden van meervoudig onverzadigde vetzuren. Uitkijken dus.
De gewone verzadigde, enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten zijn gewoon herdstikke gezond in de juiste verhouding.