Mensen met lage hoeveelheid Vitamine D in hun bloed, hebben een
verhoogde kans om diabetes type 2 te ontwikkelen. Het tijdschrift
Epidemiology publiceerde deze Finse conclusies deze maand.
22 jaar lang bestudeerden Finse wetenschappers het mogelijke
verband tussen diabetes en een laag Vitamine D serum. Gebrek aan
Vitamine D belemmert de afscheiding van insuline. Met een langlopend
onderzoek, zochten de Finse onderzoekers naar een causaal verband.
Om tot een uitslag te komen, volgde het onderzoeksteam enkele duizenden
mannen en vrouwen tussen de 40 en 74 jaar. Op dat moment had geen van
de deelnemers diabetes. Gedurende de 22 jaar ontwikkelden 412
testpersonen diabetes type 2. Wat bleek, mannen met hoge Vitamine D
waarden hadden minder kans om diabetes type 2 te ontwikkelen, dan
mannen met een lage waarde. Voor vrouwen was het niet mogelijk een
dergelijk verband aan te tonen.
Volgens deskundigen, onderschrijven de resultaten het idee dat een hoge
Vitamine D status bescherming kan bieden tegen diabetes type-II.
Bron:DiabetesWeb.nl
Lees ook:Verhoogd risico op hart- en vaatziekten door laag vitamine D
Lees ook:Minder borstkanker met vitamine D én zonlicht
Lees ook:Vrouw met hoge bloeddruk hogere kans op diabetes
Lees ook:Beetje alcohol voorkomt diabetes
Lees ook:Mannen met allergie en diabetes meer kans op nierschade
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!