Kinderen met een familiair verhoogde kans op diabetes type 1 (jeugddiabetes) hebben een lager risico op deze vorm van suikerziekte als ze voeding gebruiken die rijk is aan omega-3-vetzuren (wat in vis, schaal- en schelpdieren zit). Dat melden onderzoekers van de universiteit van Colorado in Denver in de Journal of the American Medical Association.

Iedere stijging van de inname van omega-3-vetzuren met 800 milligram per dag zorgde voor een daling van het risico op diabetes type 1 met 55 procent.
Dit onderzoek is plaatsgevonden onder bijna 1800 kinderen. De kinderen hadden een ouder, een tweelingzus of -broer met diabetes type 1 of zij hadden een genetische mutatie die in verband wordt gebracht met diabetes type 1. Aan de ouders werd gevraagd hoe vaak de kinderen vis aten en welke olie werd gebruikt voor de maaltijdbereiding. De consumptie van omega-3-vetzuren werd gemeten op 3-, 5-, 7- en 9-jarige leeftijd.
Volgens Dr. Stuart Weiss, als endocrinoloog werkzaam in het universitair medisch centrum van New York, is het nog onduidelijk of de omega-3-vetzuren zorgen voor een permanent beschermend effect of dat ze alleen leiden tot uitstel van de vernietiging van de insulineproducerende cellen.
bron: Reformatorisch Dagblad
Lees ook:Door omega 3 vetzuren minder overgewicht bij 3 jarigen
Lees ook:Minder borstkanker met omega-3 vetzuren?
Lees ook:Onhandige kinderen meer kans op obesitas
Lees ook:Welk deel hartpatiënten gebaat bij omega-3-vetzuren?
Lees ook:Bescherming tegen diabetes type 2 door omega 3 vetzuren
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!