De kans op het ontwikkelen van diabetes type II daalt met 15% bij een verhoging van de dagelijkse magnesium inname met 100 mg. Dit blijkt uit een onderzoek aan het Zweedse Karolinska Instituut in Stockholm.
De onderzoekers schrijven het potentiële beschermende effect van magnesium toe aan een verbeterde insulinegevoeligheid.
Uit de studies blijkt dat vooral een hoge consumptie van bonen, volkoren graanproducten, noten, fruit en groenten bescherming bieden. Al deze voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium.
Maar ook sojaproducten zijn van nature een goede bron aan magnesium. Een glas sojadrink (250 ml) bevat gemiddeld 100 mg magnesium.
Om na te gaan of er daadwerkelijk een relatie bestaat tussen magnesiumrijke voeding en het risico op diabetes type II, hebben Zweedse onderzoekers in een meta-analyse de uitkomsten van zeven verschillende studies naast elkaar gelegd. In totaal waren meer dan 280.000 deelnemers betrokken, waarvan bijna 11.000 tijdens de studieduur diabetes type II kregen. De magnesiuminname varieerde van 168 mg tot 348 mg per dag. 300 mg is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Er zijn nog onvoldoende wetenschappelijke aanwijzingen om magnesiumsupplementen aan te raden ter preventie van diabetes type II, maar de onderzoekers adviseren wel meer magnesiumrijke voedingsmiddelen te consumeren.
Lees ook:kleiner risico op diabetes met extra magnesium
Lees ook:Magnesium en diabetes type 2
Lees ook:Grotere kans op diabetes type 2 door rood vlees
Lees ook:Vruchtbaarheid mannen hoger door anti-oxidanten
Lees ook:Suiker tegen agressiviteit?
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
magnesium kan ook worden opgenomen door via de huid, transdermaal.
zie http://www.magnesiumforlife.com
3 april 2011 om 20:58
Hier komt Bad Nieuwe Schans in de picture.
Is er ook gecontroleerd op een evenwichtige vetinname, dat kan het ontwikkelen van diabetes namelijk ook beinvloeden, waarbij de vetconsumptie een positieve invloed heeft op de gezondheid.