Door meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium te eten kan het risico op diabetes type-2 verkleint worden. Dat is de conclusie van Zweedse onderzoekers verbonden aan het Karolinska Instituut in Stockholm op basis van een analyse van resultaten uit een zevental studies. Met name bladgroenten, vlees, melk en noten zijn relatief rijk aan magnesium.
De onderzoekers zeggen dat globaal kan worden gesteld dat voor elke toename van het magnesium gebruik met 100 milligram per dag, het risico op ontwikkeling van diabetes type-2 met 15% afneemt. De dagelijks aanbevolen hoeveel magnesium ligt voor volwassen vrouwen op 320 milligram per dag en voor mannen op 420 milligram. Uit studies is echter gebleken dat veel mensen dat niet halen.
De onderzoekers verklaren het verband uit een effect dat magnesium lijkt te hebben op de gevoeligheid voor insuline.
Bron: FoodHolland
Lees ook:Risico op diabetes daalt door gebruik van magnesiumrijk eten
Lees ook:Beetje alcohol voorkomt diabetes
Lees ook:Omega-3-vetzuren halveren het risico op jeugddiabetes
Lees ook:Mannen met allergie en diabetes meer kans op nierschade
Lees ook:Vitamine D beschermt tegen diabetes
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Hallo beste mensen,
Het lezen van het artikel over het verkleinen van de kans op diabetes type-2 door extra magnesium deed bij mij de volgende vraag reizen.De ADH is 320 Mg. voor vrouwen per dag. Voor elke 100Mg die je extra inneemt neemt de kans op diabetes met 15% af. Als je dan 6×15% neemt dan kom je op 90% uit en dan nog je gewone 320 die je dagelijks via je voeding binnen krijgt dan zou je in principe de kans op diabetes-2 nauwelijks nog krijgen. In het artikel wordt er op gewezen dat het bijna onmogelijk is om zoveel via de voeding binnen te krijgen (dat denk ik zelf ook) dan zou ik denken: je kunt toch alles bij de drogist kopen in tablet/of bruistablet vorm? Koop dus tabletten Mg van 1 gram, neem die dagelijks in en het risico is afgenomen? Of zie ik dit helemaal verkeerd? Ben benieuwd naar uw antwoord
Dat is inderdaad wat je zou denken na deze studie. Maar voordat het een algemene richtlijn wordt moet dat in meerdere studies zijn gebleken. En soms zijn supplementen minder werkzaam dan de voedingsstoffen uit de producten zelf.
Dat is bijvoorbeeld het geval met visolie( omega-3 vetzuren). Uit studies waarmen de omega 3 vetzuren uit vis binnenkregen kwamen betere resultaten dan wanneer met de omega 3 vetzuren binnenkreeg door supplementen.
Magnesium kan ook via de huid worden opgenomen, transdermaal.
zie http://www.magnesiumforlife.com