In vervolg op het vorige bericht over diabetespatienten die in vele gevallen niet goed behandeld worden het volgende bericht om te zorgen dat je diabetes voorkomt.
Oudere vrouwen die matig alcohol drinken, lopen minder kans op het ontwikkelen van diabetes type II. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van het UMC Utrecht. In het internationale tijdschrift Diabetes Care Magazine publiceerden zij onlangs over hun onderzoek.
Type 2 diabetes, voorheen ook wel ouderdomsdiabetes, komt meer voor naar mate de leeftijd stijgt. Vooral vrouwen ontwikkelen deze vorm van suikerziekte. De onderzoekers volgden zestienduizend vrouwen tussen 49 en 70 jaar gedurende zes jaar. In die periode kregen 760 vrouwen de diagnose type 2 diabetes.
Gematigde drinkers (tot drie drankjes per week) bleken minder vaak diabetes te ontwikkelen dan geheelonthouders. Excessieve alcoholgebruikers lopen overigens meer risico op suikerziekte.
Vrouwen die gedurende langere tijd – tientallen jaren – spaarzaam alcohol gebruiken, lopen ook minder risico. Het type drankje heeft overigens geen invloed.
De positieve invloed van matig alcoholgebruik op de ontwikkeling van suikerziekte bij mannen en enkele jonge vrouwen was al bekend. Onderzoek bij oudere vrouwen was nog niet gedaan.
Bron: AD
Lees ook:Maximum 1 glas alcohol per dag voor vrouwen
Lees ook:Vitamine D beschermt tegen diabetes
Lees ook:Oestrogeen beschermt vrouwen tegen Diabetes Mellitus
Lees ook:Misschien heeft u wel diabetes!
Lees ook:Hoe ga je verstandig met alcohol om?
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!