Drink jij voldoende?

Voldoende water drinken is erg belangrijk. Veel mensen die op mijn spreekuur komen, vinden dit lastig. Als je te weinig drinkt kan dit leiden tot allerlei klachten, van hoofdpijn tot blaasontsteking tot moeite hebben met afvallen. Ondanks dat lukt het toch maar weinig mensen om voldoende water te drinken. Zeker nu het weer warmer wordt en we meer gaan zweten is het extra belangrijk om op de vochthuishouding te letten.

 

 

 

 

Water is belangrijk
Ongeveer 75% van ons lichaam bestaat uit water. Zonder water houden wij het maximaal 4 dagen uit, daarna sterf je aan een vochttekort. Zonder voeding kan je veel langer.
Je lichaam heeft vocht nodig voor veel processen, zoals voedingsstoffen door je lichaam transporteren, afvalstoffen afvoeren, je spijsvertering regelen en je temperatuur stabiel houden door middel van zweten. Als je te weinig water drinkt kan je lichaam niet optimaal functioneren.
Sommige aandoeningen kunnen zelfs  worden veroorzaakt door te weinig drinken. Je kunt dan denken aan vormen van migraine, maar ook aan een blaasontsteking of verstopte darmen.
Ook voor je uiterlijk is het belangrijk om voldoende te drinken. Een droge huid ontstaat niet alleen door invloeden van buitenaf, maar ook door een tekort aan water. Bovendien kun je ook te zwaar worden als je te weinig water drinkt; je voelt namelijk niet altijd het verschil tussen honger en dorst, waardoor je soms gaat snoepen terwijl je lichaam eigenlijk water wil.

Hoeveel vocht moet je per dag drinken?
Het is belangrijk om minstens anderhalve liter vocht per dag te drinken. Als het erg warm is, en je daardoor meer zweet, is het zelfs beter om 2 liter te drinken, omdat je op dit soort dagen veel vocht verliest vanwege het transpireren. Het is het beste als dit vocht voornamelijk uit water of (kruiden)thee zonder suiker bestaat. Maar b.v. melk of karnemelk is ook vocht.

Hoe weet je dat je te weinig hebt gedronken?
Ten eerste kun je het merken aan de kleur van je urine. Als je urine donkergeel is, dan weet je dat je vocht tekort komt. Het is namelijk zo dat hoe geler je urine is, hoe hoger de concentratie gifstoffen in je urine is. Als je voldoende drinkt hoort je urine lichtgeel tot doorzichtig te zijn. Als je overigens wél voldoende drinkt en tóch erg donkere urine hebt, dan is het belangrijk om even langs de huisarts te gaan; het kan een probleem met de nieren zijn.
Ook kun je een vochttekort merken aan een plotseling opkomende hoofdpijn. Andere signalen zijn gebrek aan concentratie en vermoeidheid.

Als je dorst hebt, ben je eigenlijk al te laat
Het is beter om op tijd meer te gaan drinken dan om met allerlei gezondheidsklachten te zitten. Daarom 4 tips die je kunt gebruiken om voldoende te drinken.

Drink direct een beker water nadat je naar het toilet bent gegaan. Zo wordt plassen een reminder om weer wat te drinken en vul je het vocht dat je verliest constant weer aan. Of neem naast je koffie een glas water (doen ze al vaak in het buitenland en sommige restaurants)

Een fles water bij je zetten of meenemen
Als je elke keer weer een fles water ziet staan dan zul je het sneller opdrinken. Zorg er daarom voor dat je altijd een flesje water bij je hebt. (Ook in de auto en naar de sportschool)Op je werk kun je het bijvoorbeeld op je bureau neerzetten. Dit helpt ook direct als je wilt afvallen.

Water niet lekker? Maak limonade!
Sommige mensen vinden water ontzettend vies, omdat het nergens naar smaakt. Door een heel klein beetje (suikervrije) limonade of wat vers citroensap door het water te mengen wordt het al een stuk minder erg. Wat ook kan is vruchtensap aanlengen met water. Of neem evt. af en toe light frisdrank voor de afwisseling.

Begin de dag meteen goed.
Begin je dag met een lekker groot glas water. Dan hoef je er de rest van de dag minder aan te denken. Bovendien ben je gelijk lekker wakker én je hebt geen ochtend-adem meer! Wanneer je trouwens een glas lauw water drinkt op een lege maag dan helpt dit ook bij ontgiften en het zorgt ervoor dat je darmen goed op gang komen, waardoor je minder snel last krijgt van verstopping. Bovendien kun je water drinken na het eten om evt. etensresten weg te spoelen.

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>