Nieuwe campagne groene en blauwe vinkje logo

Stichting Ik Kies Bewust gebruikt een campagne om consumenten het onderscheid te laten zien tussen het blauwe en het groene Vinkje. Met deze logo’s kunnen shoppers in één oogopslag zien of een voedingsproduct een gezondere keuze is.

Sinds 2011 zijn het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn samengevoegd tot het Vinkje. Het groene Vinkje staat op producten uit de Schijf van Vijf die minder verzadigd vet, toegevoegd suiker en zout en meer vezels bevatten dan vergelijkbare producten binnen die productgroep, bijvoorbeeld halfvolle melk en volkorenbrood.

Het blauwe Vinkje staat op producten die niet tot de Schijf van Vijf behoren, maar wel minder vet, suiker en zout bevatten dan vergelijkbare producten binnen die productgroep, zoals soep en halvanaise.

Gezonde keuze makkelijk maken
Ruim de helft van de consumenten wil een herkenbaar logo, zo blijkt uit nieuw onderzoek door GfK. Maar liefst 65 procent van de winkelende mensen let er (sterk) op dat een voedingsmiddel past in een gezond voedingspatroon. Maar de meerderheid van hen vindt het niet zo makkelijk om een gezonde variant te vinden. Het Vinkje kan hierbij helpen.

De nieuwe campagne bestaat onder andere uit een tv-commercial en advertenties en ook de website www.hetvinkje.nl is vernieuwd. Vrijwel alle supermarkten communiceren over het Vinkje op de winkelvloer, in boodschappenmagazines en op websites.

Ondersteuning Voedingscentrum
Het Voedingscentrum ondersteunt het Vinkje van stichting Ik Kies Bewust, omdat het hiermee voor de consumenten makkelijker wordt gemaakt om gezonder te kiezen. De criteria die gelden voor het Vinkje zijn afgesproken in de onafhankelijke commissie waar ook het Voedingscentrum in vertegenwoordigd is. Daarnaast denkt het Voedingscentrum actief mee over de voorlichting over het Vinkje aan consumenten.

“Het Vinkje helpt mensen die snel een gezondere keuze willen maken. Het Voedingscentrum is er trots op om aan zo’n breed initiatief een bijdrage te kunnen leveren,” zegt Felix Cohen , directeur Voedingscentrum.

Meer informatie over het Vinkje vind je op www.voedingscentrum.nl/vinkje.

Bron: http://www.voedingscentrum.nl

(MB)

facebook share facebook share

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Nieuwe campagne groene en blauwe vinkje logo

  1. Metabool

    “De leden van de commissie zijn onafhankelijke personen uit de wetenschap, aangevuld met enkele deskundigen uit de levensmiddelenindustrie.”
    |
    Hoezo onafhankelijk? Dat stompzinnige vinkje is alleen maar bedoeld om ons zoveel mogelijk fabrieksmeuk door de strot te rammen. Liefst light junkfood, waar je twee keer zoveel van nodig hebt dan van volwaardig voedsel om nog een enigszins verzadigd gevoel te krijgen. Kassa!

      /   Reply  / 
  2. jozeph

    ik zag deze relame zojuist ook, er wordt de indruk gewekt dat je beter light zou kunnen kiezen bij frisdrank, lijkt mij geen gezondere keuze, light frisdranken zitten vol met aspartaam, wat kankerverwekkend is, maar ja, hou de kudde maar weer dom!!

      /   Reply  / 
  3. Ank

    Hallo Joseph, dit heb je goed gezien !!!
    dit is een heeeeeeeeeel slechte voorlichting, dit werkt heel veel chronische zieken in de hand!!!
    door vitaminen en mineralen tekort, en bijwerkingen van de toevoegingen in ons eten.

    Mijd alles wat op het filmpje staat, zijn de grote boosdoeners!!

    goed voor de Farmaceutische industrie en de belangenverstrengeling van het voedingscentrum /industrie met de grote Becel en Unilever, etc, hoe krijg je meer DIABETES, Depressie,Psygische en Neurologische klachten, Aantasting van het zenuwstelsel/Hersenen,( zogenaamd Dementie) Neuropatische klachten,Spier en gewrichtsklachten, Agressie,Gedragsstoornis

    Lees; “Wat gebeurt er als je te weinig vet eet”

    je lichaam kan niet zonder vetten, voor het goed functioneren

    Goede gezonde vetten;
    Extra virgine Kokosolie, Olijfolie,vette vis,gras(roomboter)
    ongeroosterde noten en zaden.

    “Nieuw licht op vitaminen d en chronische ziekten”
    “Het gouden boekje voor het hart”
    “Het gouden boekje voor de gezondheid”
    “Het fitmetvoeding kookboek”
    “Gewrichten en voeding”

    van dr Gert Schuitemaker

    http://www.vageklachten.ashrama.nl

    “Becelmythe” slecht voor Hart en Bloedvaten, teveel plantesterolen en linolzuur,Transvetten (geharde olieen en vetten)

    Becel niet gebruiken samen met Cholesterolverlagers en Anti depressiva en Anti depressiva niet samen met pijnstillers.

    Cholesterol is van levensbelang voor het lichaam,!!

    cholesteroverlagers VERLAGEN ook de GOEDE Cholesterol( HDL)
    met alle gevolgen vandien!! breken vitaminen en mineralen af, geeft diabetes, Dementie,

    “de leugen van de cholesterol” Prof dr Walter Hartenbach

    ook slecht; de vloeibare bak en braadprodukten

    “Margarine versus boter”

    Aspartaam E950 en E951 en de vele Zoetstoffen ;
    te vinden in Zoetjes, alle light, Suiker, Vetvrije produkten,Optimel, en de rest van die rommel zuivel,limonadesiroop, zoetjes, Kauwgom, tandpasta, Medicatie, Kant -en klaar/verpakte produkten,Frisdranken(zelfs waar al suiker in zit) laxeermidddelen en nog een hele lange lijst.

    te vinden op
    “Aspartaam het zoete gevaar”
    ” Aspartaam.nl”
    “Aspartaamvergiftiging”

    meer info; ook betreft Transvetten,Fructose,Smaakversterkers:

    dr Russell Blaylock

    “Wij worden wakker”
    “Earth en matters”

    “Wat u niet mag weten over uw gezondheid” dr Gábor lenkei
    “Wat de artsen je niet vertellen”

    Hoezo hoge gezondheidskosten???!!!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>