Top 10 wintergroente

Jaren geleden at men in de winter alleen wintergroente. Tegenwoordig wordt de meeste groente in kassen verbouwd waarbij dus het weer en de seizoen geen grote rol meer spelen. Ook komt veel groente uit het buitenland waardoor we het hele jaar door een rijke keuze aan groente hebben. Is het dan nog wel nodig om te kiezen voor wintergroente? Ja! Niets gaat boven een lekkere stamppot of een pan erwtensoep en daarbij: wintergroente is goed voor het milieu en barst van de vitamines en mineralen.

Elk jaar importeert Nederland ongeveer 1.2 miljard kilo groente en fruit en exporteert ongeveer het dubbele. Het is soms moeilijk te begrijpen hoe de handel werkt. Zo wordt het grootste deel van ‘onze’ in de kas gekweekte frambozen geëxporteerd naar Rusland. Voordat de meeste groentesoorten op ons bord liggen is er heel wat energie in gestoken. Die energie zit met name in de teelt en het vervoer. De hoeveelheid energie die nodig is per kilogram groente verschilt per soort en seizoen. Het maakt namelijk veel uit of groente van de akker of uit een verwarmde kas komt. En of het met het vliegtuig is ingevlogen of is vervoerd per boot of vrachtwagen. U kunt dus beter kiezen voor een biologische winterpeen uit de polder, dan voor sperziebonen uit Kenia.

Wintergroente
Wintergroente wordt verbouwd in Nederland, op de volle grond. Groentesoorten, zoals pastinaak, knolselderij en boerenkool kunnen prima groeien bij lage temperatuur. Boerenkool is zelfs nog lekkerder als de vorst eroverheen is gegaan. Als de temperatuur daalt slaat de plant meer suiker op waardoor de smaak verbetert wordt. Hoe kouder het wordt, hoe meer suikers worden opgeslagen. Is er nog geen vorst geweest kunt u een versgeplukte stronk boerenkool ook in de diepvries leggen. De cellen in de boerenkool leven nog wel een tijdje door en gedragen zich nog even alsof ze buiten in de volle grond met vrieskou geconfronteerd worden. Maar erg lang duurt dat helaas niet. De plant is los van zijn wortels en kan geen voedingsstoffen meer aanvoeren. Het heeft dus geen zin om een zak gesneden boerenkool eerst een nachtje in de vriezer te leggen.

Vitaminebommetjes
Wintergroenten zijn zeer rijk aan vitamines: een portie gekookte spruitjes (200 gram) bevat ruim twee-en-een-half keer zo veel vitamine C als een sinaasappel. Spruitjes zijn dé vitamine-C bommetjes in de winter.

Top 10 wintergroente
Ook andere wintergroenten zijn rijk aan vitamines. Het Vitamine Informatie Bureau stelde een top 10 samen met wintergroente die goed zijn voor het milieu én rijk zijn aan vitamines en mineralen.

1. Spruiten – Spruitjes zijn de meest vitaminerijke wintergroente en zijn rijk aan vitamine B6, foliumzuur, vitamine C en kalium.

2. Boerenkool – Boerenkool bevat bijna alle vitamines en mineralen en is vooral rijk aan (pro)vitamine A, B2, B6, C, foliumzuur en calcium.

3. Winterpostelein – Rijk aan (pro)vitamine A, foliumzuur, kalium, calcium, ijzer en magnesium.

4. Groene kool – Groene kool bevat relatief veel vitamine B1, B2, foliumzuur en vitamine C.

5. Knolselderij – Knolselderij bevat relatief veel vitamine B6, foliumzuur, ijzer en kalium.

6. Koolraap – Koolraap bevat met name vitamine C en calcium.

7. Pastinaak – Pastinaak bevat vitamine B1, B3, magnesium.

8. Prei – Bevat met name vitamine B6 en foliumzuur.

9. Zuurkool – Bevat vitamine B6, vitamine C en calcium.

10. Winterwortel – Wortelen zijn met name zeer rijk aan (pro)vitamine A.

Bron: Nieuwsbrief HAK Groente instituut

(JA)

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>