Afgelopen zaterdag betoogde prof. dr. Martijn Katan in zijn column in het NRC dat melkvetten van de dierlijke vetten het meest cholesterolverhogend zijn, omdat ze het hoogste percentage verzadigd vet bevatten. Volgens Katan maakt de zuivelindustrie ‘verzadigd melkvet gezond’, onder andere door te nauwe banden tussen wetenschap en industrie. Toch komen wetenschappers steeds vaker tot de conclusie dat verzadigde vetten geen hart- en vaatziekten veroorzaken.
Bijvoorbeeld in een recent gepubliceerde meta-analyse in de American Journal of Clinical Nutrition. Hiervoor zijn 21 studies bekeken en blijkt dat er geen significant bewijs is voor de stelling dat er een verband is tussen verzadigd vet in de voeding en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Op de website van Foodlog is inmiddels een levendige discussie over vet tussen onder andere journalist Melchior Meijer (wetenschapsjournalist), dr. Frank van Berkum en prof. Frits Muskiet.
Bron:http://www.nieuwsvoordietisten.nl
Lees ook:Cholesterolarm dieet helpt dikkerds niet
Lees ook:Gezonde leefstijl als ‘medicijn’ tegen ziekte
Lees ook:Vetarm dieet beschermt vrouwen niet beter
Lees ook:Onderzoek functie cholesterol
Lees ook:B-vitamines niet effectief tegen hart- en vaatziekten
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!
Die discussie op Foodlog is zeer de moeite waard!
Inderdaad, heel interessant, die discussie op Foodlog, maar wel heel veel leeswerk. Ik heb er gisteravond het Nat. Songfestival voor laten schieten, maar dat was geen verlies heb ik wel begrepen!