Hoge doses foliumzuur en B12 verhoogt kankerrisico

Het slikken van een hoge dosering foliumzuur in combinatie met vitamine B12 kan het risico op kanker verhogen bij patiënten met hart- en vaatziekten. Uit Noors onderzoek, gepubliceerd in Journal of the American Medical Association, blijkt dat hartpatiënten die dagelijks een supplement met hoge doseringen foliumzuur en  vitamine B12 kregen, 21% meer kans hadden op kanker en 38% meer kans om aan kanker te overlijden. Ook de algehele sterfte nam toe met 18%.

Men heeft dit bij toeval ontdekt tijdens een onderzoek onder bijna 7.000 hartpatiënten naar het effect van foliumzuur, vitamine B6 en vitamine B12 op hart- en vaatziekten. In dat onderzoek kregen hartpatiënten supplementen met relatief hoge doseringen van 4 tot 400 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH): 800 mcg foliumzuur (4 keer de ADH), 400 mcg vitamine B12 (400 keer de ADH) en/of 40 mg vitamine B6 (20 keer de ADH). Er is geen relatie gevonden tussen het risico op kanker en vitamine B6 suppletie, terwijl de gebruikte dosering vitamine B6 de veilige bovengrens van 25 mg per dag van de Gezondheidsraad overschreidt.

Volgens de onderzoekers is het nog te vroeg om suppletie met deze vitamines af te raden maar geeft dit onderzoek wel aan dat verrrijking en suppletie met foliumzuur en vitamine B12 wellicht niet zo veilig is als vaak verondersteld wordt.

Pas dus op; het is niet zo met vitamines “baat het niet dan schaadt het niet”. Het beste is gewoon de ADH aan te houden, dus 100% en niet meer zoals sommige hooggedoseerde vitaminepillen bevatten.

Bron: http://www.nieuwsvoordietisten.nl


Lees ook:B-vitamines niet effectief tegen hart- en vaatziekten
Lees ook:Verhoogd risico op hart- en vaatziekten door laag vitamine D
Lees ook:Vitamine B en longkanker
Lees ook:Antioxidanten: pas op met te hoge dosering
Lees ook:Foliumzuur goed voor mannen met depressie

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door MetaBool op 25 november 2009 om 15:51

    Natuurlijk moet dit verder onderzocht worden maar er zijn nogal wat factoren die ook van invloed kunnen zijn. Gebruikten deze mensen bijvoorbeeld statines en wat doen die in combinatie met de genoemde vitamines?

  • Geplaatst door Matje Zwiers op 10 maart 2010 om 17:46

    Mijn vitamine B12 heeft een waarde van 717, is dus te hoog max. waarde is 600, ik slik geen vitamine b12.
    Hoe kan dit?

    groetjes

    Matje Zwiers

  • Geplaatst door Marjan op 30 maart 2011 om 15:07

    De grote vraag is welke vorm B12 men toegediend heeft.

    Je kunt geen te hoge waarde B12 hebben omdat het een wateroplosbare vitamine is die via de urine afgevoerd wordt.

  • Geplaatst door Nicoline op 6 december 2011 om 13:39

    Van statines is bekend dat zij de kans op kanker schrikbarend verhogen en ik weet bijna zeker dat al deze hart- en vaatpatienten statines kregen voorgeschreven. Misschien hebben de supplementen in weze het sterftecijfer nog wel verlaagd. Het is maar hoe je een onderzoek doet en waar de pharmacie bij gebaat is.

Geef een reactie