Pinda’s tegen hartaanval?

Wie regelmatig pinda’s eet, heeft een kleinere kans op hart- en vaatziekten. Dit blijkt uit een meerjarig onderzoek van de Harvard Medical School in Boston. Daarin is het voedingspatroon van 6000 vrouwen met diabetes type 2 geobserveerd. Toch speelt bij hart- en vaatziekten meer dan het eten van pinda’s. Noten bevatten veel gezonde vetten. Maar ook een hoop calorieën. Ons advies: eet ze met mate.

Hart- en vaatziekten kunnen meerdere oorzaken hebben. Denk aan een hoge bloeddruk, overgewicht, een te hoog cholesterolgehalte in combinatie met een ongezonde leefstijl. Het voorkomen van hart- en vaatziekten hangt daarom niet af van 1 product, maar van het totale eet- en leefpatroon. Pinda’s zijn inderdaad gezond, omdat ze veel onverzadigde vetzuren bevatten. Het zijn ook caloriebommen. Een handje pinda’s bevat 310 calorieën.

Een gezonde leefstijl
Het risico op hart- en vaatziekten verlaag je met name door:

• niet te roken
• een gezond lichaamsgewicht
• minimaal een half uur beweging per dag
• gezond en gevarieerd te eten met voldoende vitamines, mineralen en vezels en weinig verzadigd vet
• weinig zout te gebruiken.

Onverzadigde vetten
Producten met onverzadigde vetten verlagen het cholesterolgehalte in het bloed. Ze kunnen in tegenstelling tot producten met verzadigende vetten helpen bij het bestrijden van hart- en vaatziekten. Noten bevatten veel onverzadigde vetten, maar ook halvarine, vloeibaren bak- en braadvetten en vette vis. Vooral noten met een `L`erin bevatten veel onverzadigd vet; walnoten/amandelen/hazelnoten.

Gezonde producten
Gezond en gevarieerd eten doe je met name door voldoende volkoren producten, groente en fruit te eten. Kies voor magere of halfvolle zuivelproducten en minder vette vleessoorten. Eet ten minste 1 keer per week vette vis. Vis bevat namelijk een type onverzadigd vet, zogenaamde n-3-langeketenvetzuren (EPA en DHA), die het risico op een hartinfarct verkleinen.

Bron:http://www.voedingscentrum.nl

facebook share facebook share

12 Reacties // Reageer

12 thoughts on “Pinda’s tegen hartaanval?

  1. MetaBool

    En weer weet het Voedingscentrum, bestierd door een paar diëtisten die er sinds het behalen van hun diplomaatjes niets meer bijgeleerd hebben, het veel beter dan de wetenschappers van een gerenommeerde universiteit. “Die Harvard Universiteit kan nu wel zeggen dat pinda’s goed voor je zijn maar ze zijn wel hartstikke vet hoor en we weten toch allemaal hoe hartstikke slecht vet voor je is?”
    |
    Zucht… Pinda’s, lieve dames, zijn geen noten maar peulvruchten. En vet is niet slecht voor je. De meeste voedingsvetten, ook de verzadigde, zijn nodig om vele lichaamsfuncties in stand te houden. We kunnen domweg niet zonder vetten en daar bedoel ik niet die gore fabrieksvetten, zoals halvarine en ‘vloeibaren bak- en braadvetten’ om maar weer eens een meegekopieerde typefout te citeren.

      /   Reply  / 
  2. Marije

    pindas bevatten bveel vet!!

      /   Reply  / 
    1. MetaBool

      Ja, pinda’s bevatn vel vet. Nou en?

        /   Reply  / 
      1. MetaBool

        Dertig jaar ‘LET OP VET’ heeft alleen maar veel meer overgewicht opgeleverd. En wat roept de door de voedingsmiddelenindustrie – die veel geld verdient aan producten die van spotgoedkope geraffineerde grondstoffen zijn gemaakt – zwaar geïndoctrineerde meute? Inderdaad, “vet is slecht”. Ziende blind… Laten we ons gezonde verstand toch een keer gaan gebruiken!
        |
        (Batterijtjes van het toetsenbord waren bijna leeg…)

          /   Reply  / 
      2. Laila

        Maar wel de goeie vetten, die je gerust (in beperkte mate) nemen kunt!

          /   Reply  / 
        1. MetaBool

          Vetten heb je niet in beperkte maar in voldoende mate nodig voor je gezondheid, ook verzadigde vetten. In de fabriek bewerkte vetten, zoals marga- en halvarine en vloeibare bak- en braadvetten kun je beter mijden. Met olien en vetten van goede kwaliteit, zoals arachide en olijfolie, reuzel en rundvet is niets mis.

            /   Reply  / 
        2. Laila

          Het woord “die” in mijn antwoord slaat niet op vetten, maar op noten. Misschien wat onduidelijk gesteld, maar ik bedoel dus dat je gerust in beperkte mate pinda’s en noten kunt eten. In beperkte mate, omdat pinda’s en noten heel veel calorieën bevatten en omdat ik bezig ben af te vallen, moet ik daarmee uitkijken!

            /   Reply  / 
        3. MetaBool

          Heb je al eens een koolhydratenbeperkte afvalmethode overwogen? Natuurlijk, iedere ingenomen calorie moet uiteindelijk verbrand dan wel opgeslagen worden maar als je geen honger hebt is het een stuk makkelijker om niet méér te eten dan je nodig hebt. Minder koolhydraten betekent in verhouding meer eiwitten en vetten maar ik ben er inmiddels wel moeiteloos ruim 10 kg mee afgevallen. Daarbij voel ik me prima en heb ik in de afgelopen 10, 15 jaar geen betere conditie gehad. De tijd zal het leren maar ik heb deze methode niet alleen gekozen om zonder moeite af te vallen maar ook om er straks beter mee op gewicht te blijven. Zonder dat ik het gevoel heb mezelf te beperken eet ik heerlijk met volwaardige ingrediënten van goede kwaliteit die ik gewoon bij de groenteboer, de visboer en de slager koop. Als ik er goed mee op gewicht kan blijven, over 3 à 4 kg, ga ik weer wat vaker naar de bakker. Ik heb het gevoel dat ik nu de baas weer ben en niet dat vage hongergevoel waar ik jarenlang de hele dag mee rondliep. Ik weet nu dat dit veroorzaakt werd door koolhydraten. Daar blijf je van eten, juist omdat je er honger van krijgt.

            /   Reply  / 
        4. Laila

          Ik ben nu ongeveer 3 jaar bezig en ben ruim 20 kilo kwijt, nog 7 kilo te gaan. Ik heb zowel de vetten als de koolhydraten beperkt. Voel me er prima bij en kan dit nog heel lang volhouden. Ik denk dat ik een prima balans heb gevonden zo en ik ga daarom niet meer experimenteren met een heel ander dieet. Ik ben niet al te streng voor mijzelf en geniet geregeld van een handje noten o.i.d.
          Maar voor mensen die gevoelig zijn voor koolhydraten is het zeker het proberen waard!

            /   Reply  / 
        5. MetaBool

          Als je je er goed bij voelt en het idee hebt dat je de regie in handen hebt zou ik zeker niets veranderen als ik jou was. 20 kg is een uitstekende prestatie, zelfs als je daar drie jaar over gedaan hebt! Kijk alleen uit voor tekorten maar daar heb je kennelijk goed zicht op.
          |
          Als je (over-)gevoelig voor koolhydraten bent moet je het uiteraard in de beperking daarvan zoeken. Pas nu ik goed op weg ben erken ik dat het bij mij een belangrijker rol speelde dan ik ooit gedacht had.

            /   Reply  / 
  3. xx

    weetje sinds ik elke dag een dikke laag boter op mijn brood smeer en volle melk drink, glanst mijn haar weer en ik mijn vel veel zachter.
    Vetten (in gezonde voeding) zijn volgens mij echt niet slecht hoor.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>