gevaar van anorexia: overlijden

Vorige week bleek maar weer hoe gevaarlijk anorexia kan zijn. Toen overleed de 21-jarige Braziliaans topmodel Ana Carolina Reston aan deze ziekte.

Ze at alleen nog maar tomaat en appel en woog bij haar dood veertig kilo. Ze werd drie weken geleden met nierproblemen opgenomen in het ziekenhuis.
Volgens de artsen waren alle vitale organen van het model aangetast.

Ons eerdere berichten over de zorgen om website die anorexia promoten is dan ook niet voor niets! (klik hier voor bericht)

Bron: Elsevier


Lees ook:Slanke mensen mogelijk ook ongezond door ‘binnenvet’
Lees ook:Wanneer wordt overgewicht gevaarlijk?
Lees ook:Radio interview Petra: Vermageringsmiddelen minder populair
Lees ook:Dieet voor ADHD kinderen blijkt effectief
Lees ook:In 2007 al ruim 80 kinderen in ziekenhuis door alcohol

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door //Meisje.. op 23 november 2006 om 19:09

    Ze heeft tenminste wel haar doel bereikt.
    Als een mooi DUN meisje haar graf in gaan.
    Veel mensen op de pro site’s zullen haar willen volgen. Iedereen wil dun zijn.

  • Geplaatst door Lieke op 2 december 2006 om 16:20

    Ik snap niet helemaal waarom dit geplaatst wordt, als eronder reclames staan voor lijners ect.. Ik heb anorexia en het is een obsessie doordat ik begon met lijnen. Dus als dit als waarschuwing bedoeld is, haal dan ook die reclames maar weg!

  • Geplaatst door Tamara op 6 december 2006 om 16:12

    Aan meisje:
    Als dit echt jouw voorbeeld is, dan maak ik mij echt bezorgd! Niemand wil zomaar dood en ik vind het dan ook echt een heel grote uitspraak die door jou gedaan wordt. Daar schrik ik van! Haar familie en iedereen die haar lief had, inclusief zijzelf, heeft vast niet in gedachten gehad om dood te gaan.
    Dat heeft niemand…
    Wat ik mij dan afvraag is of jij ziek bent (anorexia)?. Wil jij daar wat aan doen? Heb jij professionele hulp of mensen die jouw ondersteunen op een ‘goede’ manier?

    Aan Lieke:
    Ik snap je reactie en je kwaadheid. Het is helaas zo dat dit waarschijnlijk een site is bedoeld voor allerlei onderwerpen. En de onderwerpen lijnen enzovoorts worden dus helaas ook belicht.
    Mijn tip: kwaad maken heeft geen zin! Deze berichten gaan er vast niet door weg. Ik begrijp je reactie wel als onvermogen, omdat jij weet hoe het is om door middel van het lijnen in anorexia te vallen. Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld waarschuwen van mensen die ook (ernstig) lijnen, waarvan je weet dat het zelfbeeld heel laag is. Jij herkent het patroon immers als geen ander, vooral omdat je hebt durven toe te geven dat je deze ziekte hebt. Het is nou eenmaal ook een feit dat niet iedereen die lijnt vervalt in deze ziekte..Dat zijn vaak de mensen die een heel erg negatief zelfbeeld hebben en dus geen grens meer aan zichzelf kunnen stellen doordat ze zoveel complimentjes krijgen en denken nu eindelijk voldoening te hebben en mooi te zijn.

    Lijnen is nou eenmaal niet bedoeld voor mensen die op een normale BMI zitten en gezond zijn. Lijnen is in het leven geroepen voor de mensen met overgewicht die daardoor problemen ondervinden in hun dagelijkse leven en gezondheid. Helaas vinden de meeste mensen zich zelf al snel te dik…Zelfs al zijn ze dat niet…

    Het is en blijft een heel moeilijk onderwerp. Ik zelf schrok er persoonlijk weer van dat er weer iemand aan is overleden. Zelfs modellen hebben moeite met een evenwicht te vinden in wat ze vinden dat ze zelf moeten. Geloof mij: Al zijn deze modellen dun..er zijn er zat die heel erg in de knoop zitten met zichzelf en zouden willen dat ze geen anorexia hadden en daar heel erg ongelukkig mee zijn. De buitenwereld: Wij dus..denken dat dat het perfecte leven is! Vaak is dit maar schijn..
    Er stond zelfs ergens anders dat veel castingbureaus te dunne modellen niet meer aan willen nemen! Een goed bericht dus..hopelijk gaat dit vaker worden uitgesproken! Voor mij ligt er namelijk een wezenlijk verschil tussen slank en mager!!

  • Geplaatst door karin op 7 december 2006 om 21:54

    ik neem aan dat ‘Meisje’ dit cynisch bedoelde. tenminste, zo lees ik ‘t.
    verder is ‘t erg triest dat helaas zoveel mensen hieraan lijden

  • Geplaatst door //Meisje.. op 10 december 2006 om 17:24

    Nee, ik bedoelde het niet cynisch. Ik meen het, liever dood dan vet, lijkt me.

  • Geplaatst door Esther op 11 december 2006 om 21:20

    Dan wordt het hoog tijd dat je hulp gaat zoeken meisje. Want er is nog een hele wereld tussen dood en vet, namelijk gezond met een gezond gewicht, en bovenal, een gezonde psyche die beseft dat controle over je lichaamsgewicht nog niet betekent dat je alles in het leven kunt controleren.
    Welk gevoel onderdruk jij met een doorlopend hongergevoel…?

  • Geplaatst door lil op 13 december 2006 om 18:14

    jezus…

    hoe kun je dat nou seggen.
    vind je dat normal of zo…
    ik raadje de booeken, dreadlokks en lippenstift, piercings en parels en ketchup en cockatils aan!!!lezen egt doen

  • Geplaatst door srry lieke voor meisje bdoeld op 13 december 2006 om 18:16

    ssry lieke voor “meisje” bdoeld…

  • Geplaatst door ik op 19 december 2006 om 22:10

    liever dood dan vet:S uhum ik weet nie als je zo gaat denken kan je om alles dood gaan en zo kan je veel mensen pijn doen met die opmerking maargoed.

  • Geplaatst door ik op 19 december 2006 om 22:16

    ‘liever dood dan vet?’ dat slaat natuurlijk nergens op. ik vind dat je al blij mag zijn dat je gezond geboren bent =)

  • Geplaatst door mij aan ik(nummer 11) op 19 december 2006 om 22:28

    heej lieve ik
    heel goed van je dat je dat zegt benk volkomen mee eens. mensen moete maaris blij weze dat ze niet een arm missen of al die shit,, sneu dat je dan zo moeilijk doet ovr een vetrolletje meer of minder en dan glijk ovr de dood begint btr denk je ff na voordat je dat zegt… ik hou van ik(L)

  • Geplaatst door Poeper iik op 19 december 2006 om 23:00

    heey alle mensen die hier over lullen.. dat meissie dat zei dat dat model met haar doel bereikt haar graf in is gegaan, is behoorlijk ziek.. Neem nou mij.. ik ben egt niet trots op mijn lichaam.. ik ben hartstikke dun .. zonder ANOREXIA te hebbe.. ik eet waT ik wil..klinkt geweldig in jullie oren..mr ik ben weer supergevoelig voor ziek zijn en zo omdat mijn weerstand niet optimaal is.. dun zijn is ook niet alles..je kan maar beter wat meer gezet zijn..
    knuff ik poeper(L)

  • Geplaatst door Kristel op 21 december 2006 om 19:16

    Ik wil afvallen wat moet ik doen?

  • Geplaatst door Petra (redacteur) op 28 december 2006 om 14:28

    Beste Kristel,

    Weet je zelf waar het probleem zit met je gewicht? Beweeg je te weinig, snoep je teveel?
    Probeer dat dan aan te pakken.
    Je kan ook advies en begeleiding bij een dietist zoeken. Zij kan je wijzen op de gewenste veranderingen en tips geven voor alternatieven in je voedingspatroon.

    Succes.

  • Geplaatst door Peter op 17 januari 2007 om 13:53

    Aan meisje:
    Ik vind het dapper van je om “liever dood dan vet” te zeggen. Er is moed voor nodig om een mening te uiten waar de meerderheid het niet mee eens is. Ik denk helaas dat meer meisjes er zo over denken als jij, maar het niet durven zeggen.

    Maar ik ben het totaal niet met je eens, en ik zal uitleggen waarom.
    Ten eerste wordt je niet mooi als je zo’n laag gewicht hebt. Je krijgt het figuur van een concentratiekampslachtoffer, dat is vies in plaats van mooi. Vraag aan jongens in je klas als je mij niet gelooft wie ze mooier vinden, een meisje dat broodmager is of een met normaal gewicht.
    Ten tweede is het slecht voor je zelfvertrouwen als je doel is zo weinig mogelijk te wegen in plaats van een ideaalgewicht te hebben. Omdat “zo weinig mogelijk” een onbereikbaar doel is wordt je alleen maar onzekerder doordat je het nooit kunt bereiken.

    Mooi zijn is geen kwestie van zo weinig mogelijk wegen, maar van tevreden zijn met jezelf. Koop een paar leuke kleren, besteed wat tijd aan je make-up en geniet van het resultaat. Als jij jezelf mooi vindt (of zelfs alleen doet alsof) kijken anderen je ook bewonderend aan. Probeer maar, je bent er dapper genoeg voor. (En het is veel leuker :) )

  • Geplaatst door //Meisje.. op 19 januari 2007 om 3:43

    Ik weet dat mijn uitspraak hard was, en sorry als ik mensen ermee gekwetst heb maar zo zie ik t. Als ik niet eet, of zo weinig mogelijk dan heb ik tenminste het gevoel dat ik iets onder controle heb..
    Ik weet niet of ik ziek ben, maar ik wil gewoon dun zijn. Ik weet ook dat mensen zwaar dunne mensen lelijk vinden, maar ik kan niet zomaar stoppen met het niet eten of zo weinig mogelijk eten.

    Oh en Peter, ik heb wel over je reactie nagedacht, ergens heb je wel gelijk..

  • Geplaatst door Esther op 19 januari 2007 om 18:42

    Meisje, je hebt mij niet gekwetst met je opmerking. Je mag dat vinden, alleen moet er iemand tegen je zeggen dat je dat vindt juist omdat je inderdaad ziek bent. En jij weet dat zelf allang. Want jouw anorexia is dwangmatig, je hebt er geen controle over, het is de baas over jou.

    Je wilt in de eerste plaats controle over jezelf en je leven, en toevallig heb jij je lichaam gekozen als doelwit om te controleren.Anderen wassen 1000 keer per dag hun handen, of kunnen zelfs afval niet weggooien.
    Jij kunt niet zomaar stoppen met niet/weinig eten, want je bent ziek. Eten is paniek, want je voelt je dan niet goed over jezelf, en dat gevoel is voor jou te eng om mee om te gaan. Jij laat jouw eigenwaarde afhangen van het feit of je het volhoudt zo min mogelijk te eten. Of je slim bent, sociaal, lief voor dieren, grappig.. het telt bij jou allemaal niet mee. Jij vindt dat je alleen iets waard bent als je niet of weinig eet. Eindelijk kun je dan toch iets beter dan anderen: niet eten.

    Je hebt hulp nodig in het leren verminderen van je hang naar controle die voortkomt uit een extreem laag zelfbeeld. Wanneer je een beter zelfbeeld hebt, minder faalangst, en minder perfectionisme, is de drive weg om werkelijk alles te controleren. Als je niet meer overal controle op wil (om niet te hoeven dealen met die dingen in je leven waaraan jij voor je gevoel overgeleverd bent) dan pas komt de ruimte en de wil om in die mate te eten die niet schadelijk is voor je lichaam.

    Je hebt jezelf op een langzaam concentratiekampdieet gezet. Tegen je 40e ben je dood. Dun ja, en een leven lang een kutleven gehad, omdat alles in het teken stond van eten en niet eten.

    Een relatie, kinderen, sex, sporten, studeren, werken, het zal allemaal buiten je bereik komen te liggen. Omdat je lijf het niet meer trekt.

    Ik wens je alle moed die je nodig zult hebben om aan te kloppen bij mensen die jou gaan helpen.

  • Geplaatst door *//Meisje.. op 23 januari 2007 om 23:54

    Ik kan toch niet zomaar stoppen met niet eten. Het voelt zo goed, elke dag weer, dan voel ik me zo sterk als ik niet eet en trots op mezelf kan zijn. Ik durf niet zomaar bij iemand aan te kloppen voor hulp. Ik heb zoiets van.. dit moet ik alleen doen.
    Ik weet ook niet óf ik wil recoveren. Aan de ene kant kan ik dan wel een relatie hebben, seks, kinderen krijgen, werken en alles.. maar aan de andere kant is het echt een verslaving.. ik kan er niet mee ophouden. Aan de ene kant wil ik ook zoals bijna ieder ander mens normaal kunnen omgaan met eten en niet elke calorien tellen en de hele dag bezig zijn met eten. Maar aan de andere kant wil ik gewoon mooi en dun zijn. Het is echt moeilijk om een keuze te maken. Zo frustrerend dit. (En Esther ook jouw verhaal heeft me weer aan t denken gezet.. jaja, ik denk wat af =) )

  • Geplaatst door kuxii op 25 januari 2007 om 17:27

    Mensen ik wil dat jullie ff gaan luisteren ik weeg gewoon 30 kl te veel voor mijn eigen leventijd plzz help me wat moet ik doen stuur me een mailtje terug of zo ik smeek het je plzz i love die gene die dta voor my doet ik als ik 5 seconde ren ben ik al moe ik ga jullie vertellen ik ben 14 jaar en ik weet 430 kl zo veel weeg ik ik + ik was ff op vakantie naar londion en ik ben 43 kl bij gekommen dus nu weeg is 464 kl potverdommee ik vind het te veel mijn moeder is 820 kl en ze kan ook niks meer doen om aftevallen ik woon pas 4 jaar in nl en ik kom uit egenland maar mijnvader weegt 10.00 kl wij willen afvallen Xxx familie kuxii.. plzz help ons mijn moeder weegt 250 kl te veel voro haar eigen lichaam en ik 100 en mijn vaderr 10.0 snapen julie het mijn familie ze agternaam noemen ze nou boem biggie terwijl de get agternaam van de kem is ik haat this so mutch ik wil het egt niet..:S:Saaaaaaaaaahhhh.. ik wil het niet verder 0ow ja ik ben mijn zus vergeten mijn zus weegt 20.005 en ik heb nog 82 broeren in engeland die wegen aleween maal 5 kl enn wij wegen 100000000000 keer zo veel als hun wie dit leest maak mij ff blij en heb een oplosing vor mij ik kan betst begrijpen dat jullie mij niet geloven plzz help my en mijn vroertje hij is 10 jaar hij heet …. EN HIJ IS 8556 KL.. EN HIJ IS 2 JAAR KLEIENER DAN MY PLZZ HELP HEM EN MIJ + FAMILY GEEF ONS EEN TIP.:d:d DEOIDOEIDOIEOD,.

  • Geplaatst door kuxii op 25 januari 2007 om 17:27

    Mensen ik wil dat jullie ff gaan luisteren ik weeg gewoon 30 kl te veel voor mijn eigen leventijd plzz help me wat moet ik doen stuur me een mailtje terug of zo ik smeek het je plzz i love die gene die dta voor my doet ik als ik 5 seconde ren ben ik al moe ik ga jullie vertellen ik ben 14 jaar en ik weet 430 kl zo veel weeg ik ik + ik was ff op vakantie naar londion en ik ben 43 kl bij gekommen dus nu weeg is 464 kl potverdommee ik vind het te veel mijn moeder is 820 kl en ze kan ook niks meer doen om aftevallen ik woon pas 4 jaar in nl en ik kom uit egenland maar mijnvader weegt 10.00 kl wij willen afvallen Xxx familie kuxii.. plzz help ons mijn moeder weegt 250 kl te veel voro haar eigen lichaam en ik 100 en mijn vaderr 10.0 snapen julie het mijn familie ze agternaam noemen ze nou boem biggie terwijl de get agternaam van de kem is ik haat this so mutch ik wil het egt niet..:S:Saaaaaaaaaahhhh.. ik wil het niet verder 0ow ja ik ben mijn zus vergeten mijn zus weegt 20.005 en ik heb nog 82 broeren in engeland die wegen aleween maal 5 kl enn wij wegen 100000000000 keer zo veel als hun wie dit leest maak mij ff blij en heb een oplosing vor mij ik kan betst begrijpen dat jullie mij niet geloven plzz help my en mijn vroertje hij is 10 jaar hij heet …. EN HIJ IS 8556 KL.. EN HIJ IS 2 JAAR KLEIENER DAN MY PLZZ HELP HEM EN MIJ + FAMILY GEEF ONS EEN TIP.:d:d DEOIDOEIDOIEOD,.

  • Geplaatst door *//Meisje.. op 26 januari 2007 om 12:42

    @Kuxii; wil je asjeblieft ABN typen?
    Jouw verhaal is echt niet te volgen.

  • Geplaatst door Esther op 28 januari 2007 om 3:44

    @Meisje: dat vind ik dan toch wel mijn wonder van vandaag, dat ik je heb kunnen bereiken.
    Dat je je realiseert dat je lijdt aan een verslaving is al een mega inzicht. En de essentie van verslaving is dat je niet kunt stoppen. Dus dat je niet kunt stoppen met nieteten is logisch. Dat verwacht ik ook niet. de wortel van je probleem is niet het eten, dat is slechts een gevolg. wat je van jezelf vindt, en wat je van jezelf moet, daar ligt de basis.
    Lieve schat, als je een keelontsteking, kanker of een gebroken been hebt ga je naar de dokter. Zo werkt het ook bij een ziekte als verslaving, in dit geval verslaafd aan niet-eten. Elke verslaving komt voort uit de enorme drang nare gevoelens te willen onderdrukken omdat ze voor je gevoel onmogelijk door te komen zijn. Een alcoholverslaving wijkt in die zin niet af van anorexia.
    Ik check met regelmaat deze site. Mocht je de moed hebben verzameld om te kiezen voor een beter leven waarin jij de baas bent en niet je verslaving, dan typ je hier maar neer dat je een telefoonnummer wilt van een hulplijn in je regio, op het gebied van anorexia. Dan zoek ik dat voor je op en geef je de info die je nodig hebt.

    Hoe jonger je probeert je anorexia te overwinnen, hoe groter je slagingskans.
    Want hoe mager je ook wordt,groter wordt je zelfvertrouwen niet. Enkel je afhankelijkheid.

  • Geplaatst door ikje op 2 februari 2007 om 14:46

    nja wie is tegenwoordig niet meer met hun lijn bezig? kijk eens rond :)

  • Geplaatst door Anoniem op 19 mei 2007 om 11:43

    Ik ben zelf net begonnen met lijnen, Harlopen, Veel minder eten enzo. Ik ben 13 Jaar (Bijna 14) En weeg 47.5 Kilo. Ik vind het vreselijk, Ik had mezelf wel wat Lichter ingeschat. x

  • Geplaatst door Wendy op 21 juni 2007 om 14:06

    Hoi “meisje”
    Ik weet niet hoe jij het in je hoofd haalt om zoiets te zeggen!
    Blijkbaar heb je niet helemaal door wat je losmaakt bij anderen als je zoiets zegt.
    Myn moeder is 30 mei overleden aan de gevolgen van Anorexia, en zij was echt NIET gelukkig.. dus ik weet niet waar jij “liever dood van vet” vandaan haalt? maar dat is totaal niet waar! Dat mag dan misschien jouw mening zijn.. maar misschien kun je die dan beter voor je houden.
    Ja ik weet dat we in een vrij land leven, en dat je je mening mag uiten.. maar misschien had je dat beter op een andere manier kunnen verwoorden, ookal is het nooit goed als je zo denkt. Ga alsjeblieft hulp zoeken! Je weet niet wat je de mensen om je heen aan doet!
    Liefs my.

  • Geplaatst door scarlet op 20 juni 2008 om 17:54

    Ik ben bezig met een actie tegen het huidige slankheidsideaal en voor het beter verlenen van hulp aan jongeren met eetproblematiek. Een onderdeel hiervan is te vinden op mijn website: http://stop-pro-ana.hyve.nl

    Neem eens een kijkje!

  • Geplaatst door Nakesha Preseren op 25 oktober 2010 om 6:26

    Reading this post gevaar van anorexia: overlijden | Dieet reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I’ll forward this article to him. Pretty certain he will have a superb read. Thanks for the information you post.

Geef een reactie